Friday, February 27, 2009

ISU EXCO KEDAH BIADAP TERHADAP SULTAN...SIAPA SEBENARNYA BOHONG SIAPA..


siapakah dia.... siapa di kalangan ahli exco yang bertanggungjawab melemparkan kata-kata kesat sekaligus menghina KDYMM Sultan Kedah hingga mencetuskan kemaarahan di kalangan rakyat yang cintakan institusi istana.

Persatuan kerabat diRaja Kedah semalam tampil dengan memberi amaran keras terhadap mana-mana pihak yang enulis surat layang seorang exco kedah yang dikatakan begitu celupar mengeluarkan kata-kata menghina KDYMM Sultan Kedah.
Sewajarnya persatuan itu naik berang kerana keceluparan anggota exco berkenaan yang semua orang tahu.
Malah seluruh rakyat kedah turut terpanggil merasa terhina sekiranya benar kata-kata seumpama itu ditujukan kepada KDYMM Sultan Kedah.
Justeru rata-rata rakyat kedah serta pemerhati politik berendapata, Polis perlu menjalankan siasatan dengan segera supaya bukan saja pihak yang menulis surat layang itu dibawa kemuka pengadilan tetapi yang lebih penting, memastikan apakah kata-kata kesat yang benar-benar dilemparkan oleh Exco terbabit.
Namun jika dilihat dari faktor sejarah, Keceluparan Exco berkenaan bukan satu rahsia lagi di kalangan anggota pentadiran kerajaan negeri mahupun di kalangan ahli Pas.
Beliau yang sebelum ini dikaitkan dengan usaha menyingkirkan pengurusan dalam KFA sememangnya perlu diajar supaya lebih faham tatasusila dalam negeri Kedah yang rakyatnya begitu menyayangi Sultan.
Menurut Pemerhati politik, keceluparan Exco terbabit telah sampai ke kemuncaknya apabila beliau tergamak mengeluarkan kata-kata kesat terhadap KDYMM Sultan Kedah.
"Ia bukan saja satu penghinaan terhadap Sultan tetapi terhadap seluruh rakyat Kedah kerana seluruh rakyat jelapang padi meletakkan institusi istana di tempat paling atas dalam ranking pentadbiran negeri" katanya.
Beliau yang juga pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi di negeri kedah menambah, apa yang berlaku akan mengheret pertelingkahan dan ketegangan antara anggota pentadbiran negeri yng terdri daripada anggota kedah civil servant (kcs) dibawah naungan baginda Sultan dengan eksekutif pentadiran yang diketuai Ustaz Azizan.
"Saya confuse Ustaz Azizan kata siaatan yang dijalankan Exco berkenaan tidak mengeluarkan kata-kata kesat itu, tapi pada masa yang sama mahu polis embuat siasatan, jadi persoalannya, kenapa MB cuba mendahului siasatan, biarlah polis buat kerja depa hingga selesai" jelas beliau.
Yang jelas kini pegawai tinggi kerajaan yang dihemburkan dengan kata-kata kesat itu mungkin merasa terhina kerana kata-kata yang ditujukan kepada sultan itu juga membabitkan pegawai tinggi yang selama ini sentiasa menjunjung perintah Sultan.

No comments: