Tuesday, August 5, 2008

PENDANG SEMAKIN KALUT, SURAYA HAMPIR PASTI JADI KETUA WANITA

HAMPIR PASTI..SURAYA DIPILIH SEBAGAIKETUA WANITA BAHAGIAN PENDANG KERANA KEMAMPUAN DANKETOKOHAN BELIAU KETIKA MEMIMPIN PUTERI KEDAH.

Senario politik Umno di Kedah sedikit lesu selepas tewas pada PAS pada pilihanraya umum yang lalu . Semua nampak tenang, hakikatnya banyak bahagian berdepan dengan kekalutan.Selian Sungai Petani, Jerlun, Pendang juga satu-satunya bahagian yang nampak semakin kalut.Dengar habaq pada pemilihan kali ini Ketua Bahagian Dato Rozai akan dicabar oleh orang lama Dato Othman Abdul.
Macam-macam strategi digunakan bagi mencapai hasrat dan tujuan. kalau lihat orang Pendang , depa nampak matang dari segi politik kerana depa pernah melalui pelbagai zaman penuh warna warni sejak dari zaman allahyarham Dato Fadhil Nor.
Justeru kekalutan kedua-dua calon untuk mengejar tempat di bahagian itu tidak sedikitpun mempengaruhi kehidupan yang sedia serba kekurangan sejak dulu. Bila tanya mengenai politik wang, depa kata, kalau bagi duit kami sebat, tapi undi belum tentu, yang bagi duit itu akan melepasi tahap pencalonan yang ditetapkan. Cawangan-cawangan yang katanya penyokong Rozai kini mencalunkan Dato Man sebagai Ketua Bahagian umpamanya Cawangan Kerkau dan Kubang Teradeh. Di Cawangan Tanah Merah, buat undi sulit, Rozai dapat 33 undi dan Dato Man dapat 32 undi.
Hebat tu Dato Man, kerana Tanah Merah merupakan cawangan yang sangat kuat menyokong Rozai. Kebanyakan cawangan yang mengadakan pengundian, majority dimenangi oleh Dato Man. Rozai kadang-kadang hanya dapat 2 undi sahaja.
Kedudukan sehingga hari ini, untuk Ketua Bahagian, Dato Man dapat 37 dan Rozai hanya 17 cawangan. Sebagai penyandang Rozai agak ketinggalan . Satu perkara yang agak menarik dalam UMNO Pendang ini ialah kebanyakan penyokong Rozai di katakan semakin menjauhkan diri . Lagi aneh orang Rozai yang bertanding untuk Naib Ketua kini dok kempen untuk Dato Man bagi Ketua Bahagian. Pak Tam dulunya orang kuat Rozai menyepi kerana Rozai tak ambil dia untuk Ketua Pemuda. Dan la ni , Rozai dikatakan meminta Bashiron, (kumpulan Rozai), supaya menarik diri dari bertanding jawatan Timbalan Ketua Bahagian kerana kurang mendapat pencalunan. Dia baru dapat 4 pencalunan saja berbanding dengan Cik Din Tahir dan Najamuddin yang jauh ke hadapan.
Dengar Habaq Rozai akan mengumumkan Najamuddin pun sebagai Timbalan Ketua Bahagian, regu dengan dia. Di fahamkan Najamuddin tidak mahu berganding dengan Rozai kerana Najamudddin sangat tidak yakin dengan kekuatan Rozai sekarang.
Ini sangat jelas di Pendang, sokongan terhadap Rozai sangat merosot. Lihat saja calun Ketua Pemuda, calun Rozai, Cikgu Ramli, tertinggal di belakang Akrom. Calun Ketua Puteri sebelah Rozai, Bana pun jauh tertinggal dan YB Suraya mendahului Hjh Fatimah dari segi pencalunan. Pendek kata, semua yang berkait dengan Rozai, tertinggal di Pendang.

No comments: