Thursday, October 23, 2008

BANJIR DI KEDAH SEMAKIN BURUK WAKIL RAKYAT PAS AMBIL SIKAP ACUH TAN ACUH.


Semakin parah....mangsa banjir di Kedah terus meningkat berikutan paras air meningkat akibat hujan lebat.
Sehingga tengahari ini jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat mencecah angka 1,800 orang berbanding 1,249 kelmarin.
Tujuh daerah dilanda banjir iaitu Kota Star, Pendang, Kubang Pasu, Padang Terap, Kulim, Bandar Baru dan Yan.
Sehingga kini, sebanyak 19 buah pusat pemindahan banjir dibuka .
Jabatan Metrologi meramalkan Hujan lebat akan berterus hingga 7 November depan.
Kota Star dan Kubang Pasu paling teruk terjeas dalambanjir kali ini. Di Kota Star sebanyak 16 kampung terlibat manakala Kubang Pasu dan Padang Terap masing-masing tujuh buah kampung, sementara dua buah kampung lagi masing-masing di daerah Pendang dan Bandar Baharu.
Lapan pusat pemindahan banjir dibuka di Kota Star yang menempatkan 940 mangsa daripada 232 buah keluarga.
Pusat berkenaan ialah Sekolah Kebangsaan Bukit Pinang (32 mangsa) Titi Gajah (111); Bukit Hijau Derang (543); Surau Pondok Kepala Bukit (18); Dewan Orang Ramai Anak Bukit (12), Surau Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim (38) serta SK Gunong (176) manakala 10 orang ditempatkan di Surau Kg. Permatang Limau.
Di Kubang Pasu, sebanyak lima pusat pemindahan dibuka iaitu Dewan Lahar Dalam yang menempatkan 81 mangsa; Pertubuhan Peladang Kawasan Pelubang (164); SK Penghulu Haji Darus (33); SK Jitra 2 (179) dan SK Bukit Tinggi (22) serta Masjid Kepala Batu, 151 mangsa.
Lima buah pusat pemindahan di Padang Terap bagaimanapun telah ditutup dan hanya tinggal 181 mangsa ditempatkan di Dewan Kuala Pai.
Satu pusat pemindahan dibuka di daerah Pendang iaitu di Pejabat Penghulu Mukim Guar Kepayang yang menempatkan lima mangsa daripada sebuah keluarga dari Kampung Sukamari.
Sementara itu,
Di Yan pula, sebanyak 120 orang daripada 30 keluarga ditempatkan di pusat sementara Masjid Titi Teras ekoran banjir mula melanda daerah berkenaan.
Sementara itu penduduk dikawasanyang dilanda banjir melahirkan rasa kecewa dengan sikap wakil rakyat terutamaang dari Pas yang bersikap acuh tan acuh dalam membantu mangsa.
Penduduk mendakwa, wakil rakyat terbabit bukan saja tidak turun padang, sebaliknya menyepikan diri kerana bimbang perlu mengeluarkan bantuan kepada mangsa.
Haji Shafie dari kampung Pondok Chegar, Alor star berkata, beliau telah cuba menghubungi wakil rakyat kawasan anak bukit, tetapi gagal.
"Saya dimaklumkan dia pi luar negara dengan menteri besar, masa kami susah depa tak ada musm pilihanraya sehari tiga empat kali mai rasa sedih juga" katanya.

No comments: