Thursday, October 23, 2008

TIMBALAN MENTERI PENERANGAN KENA SERANG YB-YB PEMBANGKANG DAN BN GARA-GARA BANGKITKAN SOAL ASAL-USUL BANGSA MELAYU

MANIS DAN SOPAN DENGAN BERBAJU KURUNG...MALANGNYA MINDA LIAN HOE YANG MASIH TERKURUNG APABILA MEMPERTIKAIKAN ASAL-USUL ORANG MELAYU. JUSTERU TIDAK HAIRANLAH BELIAU DITEMPELAK YB DARI BN DAN PEMBANGKANG.

Wajar atau tidak wajar..tetapi itulah hakikatnya apabila Ahli Parlimen dari BN dan PAS bertindak menyerang Timbalan Menteri berhubung isu asal-usul Melayu.
Serangan di Dewan Rakyat itu bermula pabila Datuk Tan Lian Hoe yang juga Ketua Wanita GERAKAN ‘diserang’ bukan sahaja oleh Ahli Parlimen Barian Nasional (BN) kerana isu orang Melayu yang juga dikatakan pendatang di negara ini tetapi juga pembangkang.
Isu tersebut bermula apabila Ketua Pemuda PAS yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, Sallahuddin Ayub bertanyakan soalan tambahan kepada Lian Hoe mengenai nilai berita yang disiarkan oleh RTM.
Sallahudin bertanya “Apa kriteria atau keutamaan berita yang disiarkan RTM. Adakah ia termasuk mengungkit asal-usul orang Melayu seperti yang dilakukan Yang Berhormat” .
Lian Hoe yang kelihatan terganggu dengan soalan itu enggan melawan soalan berkenaan dan menganggap isu asal-usul Melayu itu telah selesai.
Sebaik saja mendegar penjelasan itu, Ahli Parlimen Seri Gading, Datuk Mohamed Abdul Aziz bangun mempertikaikan bahawa isu tersebut telah selesai.
“YB sendiri yang ungkit fakta sejarah asal-usul kaum. Sebagai Timbalan Menteri tindakan YB adalah tidak wajar...mana boleh selesai,” katanya.
Ketika mempertahankan diri, Lian Hoe berkata, ucapan beliau beliau mengenai isu tersebut telah disalah tafsir dan meminta mana-mana pihak yang tiak berpuashati menemuinya bagi mendapatkan penjelasan.
Kenyataannya itu bukan meredakan keadaan malah menimbulkan lagi kemarahan Mohamed. “Kenapa kita perlu berjumpa YB. YB yang perlu berjumpa kami kerana bangkitkan isu ini. Apa duduk-duduk (ketika diminta duduk oleh Speaker)...Soal bangsa, kita tidak akan duduk,” tegas mohamed.
Mohamed nyata tidak berpuas hatidengan Lian Hoe ia jelas dapat dilhat pada Majlis Aidilfitri Kementerian Penerangan di Kementerian itu pada sebelah tengahari, Mohamed kelihatan tidak bersalaman Lian Hoe kerana kecewa dengan tindakan Timbalan Menteri Penerangan itu yang melukakan perasaan orang Melayu.

No comments: