Sunday, April 20, 2008

BROTHER ANWAR BIN IBRAHIM (B.A.B.I)

B.A.B.I ini dilahirkan pada 10 Ogos 1947 di Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Semasa kecil, B.A.B.I bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Stowell, Bukit Mertajam sebelum meneruskan persekolahan menengahnya di Maktab Melayu Kuala Kangsar, Perak. Kemudian B.A.B.I melanjutkan pelajaran tingginya di Universiti Malaya.

B.A.B.I terjun ke dunia politik dan bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh di Pulau Pinang di atas tiket UMNO dalam tahun 1982. B.A.B.I menang dengan majoriti besar dan dilantik sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri. Dalam tahun yang sama B.A.B.I menewaskan Haji Suhaimi Kamaruddin, untuk menjadi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO. B.A.B.I kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi menteri penuh sebagai Menteri Belia, Kebudayaan dan Sukan. Dua tahun kemudian B.A.B.I dipindahkan kepada portfolio Kementerian Pertanian. Dalam tahun 1987 memenangi jawatan Naib Presiden UMNO dan kemudiannya dilantik sebagai Menteri Pendidikan. B.A.B.I dilantik sebagai Menteri Kewangan dalam tahun 1991. Dalam tahun 1993, B.A.B.I menewaskan Ghafar Baba untuk menjadi Timbalan Presiden UMNO dan kemudian dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

B.A.B.I disingkirkan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada 2 September 1998 oleh FIRAUN dan kemudian dari Timbalan Presiden UMNO serta keahlian dalam UMNO.

Faktor utama penyingkirannya kerana kemaraan B.A.B.I tidak dapat dibendung lagi dan membahayakan kedudukan FIRAUN sebagai Perdana Menteri Malaysia dan Presiden UMNO. Jika FIRAUN lambat bertindak, kemungkinan FIRAUN akan 'tersingkir' sebagaimana Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussein Onn.

B.A.B.I dipecat pada 1998 atas dakwaan rasuah dan liwat, dan beberapa bulan selepas itu, ditahan atas tuduhan perbuatan homoseksual. B.A.B.I kemudiannya disabitkan kesalahan di atas empat tuduhan rasuah berhubung penyalahgunaan kuasa dengan campur tangan dalam penyiasatan polis terhadap dakwaan salah laku seksual. B.A.B.I dikurung dalam “sangkar penjara” selama enam tahun sebelum dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan apabila rayuannya dibenarkan bagi mengetepikan sabitan kesalahan meliwat berhubung pensabitannya dalam kes, iaitu genap enam tahun B.A.B.I dipecat daripada Kabinet.

B.A.B.I ketika ini adalah penasihat Parti KeADILan Rakyat. B.A.B.I menjadi idola dan kebanggaan semua babi-babi di Malaysia apabila orang harapan B.A.B.I membuat keputusan untuk memperuntukkan sejumlah RM100 juta bagi memodenkan industri babi di Sepang, Selangor.

TAHNIAH kepada B.A.B.I dan juga babi-babi di Malaysia.

6 comments:

too short said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

orang yang tulis artikel ni la sebenarnya BABI!!!! memang tak layak digelar manusia!!!!!

memang BABI!!!!

Anonymous said...

Bahasa orang umno memang cam tu....bukan bahasa orang pas....kita jangan tertipu dengan header dia. mamat yang buat blog ni mungkin dah hilang akal. Mungkin lahir hasil dari permanian manusia dan babi.

Anonymous said...

elok hang tukar HEADER hang tu gambar BABI

Anonymous said...

awat ni??? mak bapak hg bagi hg makan babi ka masa hg kecik??? mak bapa k hg bela babi ka???