Thursday, April 24, 2008

KEDAH BUKA LADANG BABI....?


SELEPAS SELANGOR KEDAH PULA BUKA LADANG BABI..

Kisah benar....selepas isu ladang babi di Selangoir mencuri tumpuan seluruh warga malaysia untuk membuka ladang babi secara besar-besaran, Kedah yang terkenal dengan jolokan jelapang padi secara diam-diam mahu membuka ladang babi.

Sumber wisma darulaman memaklumkan, cadangan untuk membuka ladang babi itu dibuat oleh sebuah syarikat melalui exco Bukit Selambau yang juga mewakili komuniti bukan islam. Cadangan itu muncul setelah sebahagi8an besar masyarakat tionghua di Sungai petani merungut kerana terpaksa ke Kampung Selamat di Pulau Pinang bagi membolehkan mereka mendapatkan daging babi segar.

Berikutan itu, sebuah syarikat di katakan bertemu dengan ADUN Bukit Selambau itu bagi mengemukakan cadangan berkenaan. selepas diteliti cadangan itu telah dibawa ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri baru-baru untuk di luluskan.

Menurut sumber itu lagi, ladang babi berkenaan akan dibuka atas kawasan yang agak luas berdekatan Bukit Selambau. Beliau bagaimanapun enggan menjelaskan lebih terperinci kerana perkara itu masih di peringkat perbincangan awal dengan syarikat berkenaan.

Di fahamkan ladang babi berkenaan akan dibina atas tanah milik ckerajaan dan jumlah ternakannya dilaporkan mampu menampung keperluan babi seluruh negeri Kedah. Mengikut perangkaan Kedah memerlukan lebih 30 ribu ekor babi dalam tempoh sebulan .

kata sumber itu lagi, adalah mustahil sebuah syarikat yang berhasrat membuka ladang babi akan menternak babi hanya untuk keperluan tempatan.

"ia mungkin menambah jumlah ternakan sekiranya ada permintaan dari pihak luar. siapa berniaga tak mau untung" katanya sambil menjelaskan syarikat terbabit berjanji untuk menggunakan kaedah paling moden bagi menangani sisa pencemaran najis binatang berkenaaan bagui mengelak pencemaran.

No comments: