Tuesday, April 15, 2008

DRAMA MUZAKARAH UMNO KEDAH, SIAPA TELANJANG SIAPA

Babak pertama - Pemimpin munafik, rakyat meluat.

Tanggal 10 April 2008 (Khamis), satu lagi sejarah politik bagi negeri Kedah terlakar. Segalanya bermula apabila Umno Kedah mengadakan Muzakarah Khas di Kelab Cinta Sayang, Sungai Petani. Bos no.2 Umno, Datuk Seri Mohd Najib bersama anggota pengurusan parti turut padang. Tujuannya, mencari punca, kenapa dan mengapa BN Kedah tewas pada Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu.

Menurut Sumber Umno, sebahagian besar pimpinan 15 bahagian Umno di Kedah sejak awal lagi memenuhi ruang lobi Kelab Cinta Sayang kecuali mantan menteri besar yang juga ketua bahagian Kuala Kedah, Dato Syed Razak Syed Zain. Pertemuan lebih dua jam itu, di dominasi oleh segelintir ketua bahagian sahaja. Peluang itu digunakan sepenuhnya oleh mereka untuk menuding telunjuk kepada apa yang didakwa punca BN Tewas.

Sumber itu menambah, pertemuan itu dijadikan pentas oleh kumpulan itu untuk menelanjangkan semasa mereka di hadapan Datuk Seri Mohd Najib dengan niat mereka adalah pembela bangsa konon. Jika direnung, kumpulan ini sememangnya telah merangka isu yang akan diketengahkan. Buktinya Luahan rasa yang dihemburkan penuh madah penuh helah. Ia kerana, bukan satu rahsia lagi kerana kumpulan inilah diketahui umum bertanggungjawan sabotaj parti.


Justeru luahan rasa itu dibuat kerana mereka mahu bertindak seolah-olah perjuang sebenar, hakikinya mereka dihimpit rasa takut akan dikenakan tindakan displin akibat perbuatan mereka yang mensabotaj BN parti pada pilihanraya umum lalu.

Perilaku mereka bukan satu rahsia lagi di peringkat bahagian, maka tidak hairanlah rakyat yang menjadi semakin meluat dengan perangai manusia bertopengkan khinzir ini.
Nama-nama seperti Tok Kadir (Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir) tokoh tujuh zaman yang menganggap umno Kulim Bandar Bahru sebagai pusaka warisan keluarga dia, Sheikh Jamil Long yang lebih dikenali sebagai ulama Pokok Sena, Dato Lah Hasnan (Abdullah Hasnan) mantan Exco Kerajaan Negeri dan Cik gu Mat Akhir (De facto Ketua Umno Sungai Petani) berjaya mendominasikan muzakarah itu untuk menutup perbuatan terkutuk mereka. Tujuannya, mengelak dipecat atau digantung dari menjadi ahli umno.

Mereka mungkin berjaya menengelamkan isu itu di mata Datuk Seri Mohd Najib serta pemimpin puat yang hadir. Tapi bukan di mata rakyat. Sandiwara golongan yang kononya berjuang untuk rakyat ini, pengundi yang dulunya setia dengan BN dan naik meluat. Pakatan rakyat sudah masak dengan sandiwara dalaman umno. Manusia jenis ini tidak wajar dilebelkan sebagai pemimpin malah tidak layak dijadikan ahli mana-mana pertubuhan sekalipun. Mereka sanggup buat apa saja malah mengadai maruah diri demi mencapai kepentingan peribadi. Awas jangan ada golongan seperti ini dalamPAS mahupun PKR.

Babak kedua - MK dijadikan kambing hitam .

Tidak cukup dengan episod menunding tulunjuk kepada orang lain, Mantan Menteri Besar Kedah yang juga pengerusi badan perhubungan umno Kedah, MK pulan cuba dijadkan kambing hitam atas alasan BN tewas di kedah. Sebagai ketua MK pastiya sedar dan bertanggungjawab atas apa yang menimpa negeri Kedah. Namun kenapa MK saja yang cuba disalahkan. Dimana kepimpinan bahagian yang sebelum ini mendakwa mereka adalah pengerak dan penentu corak pengundian di setiap bahagian. Di mana peruntukkan kewangan yang disalurkan oleh BN negeri di belanjakan.

berpijak di bumi nyata, hakikatnya, ramai tahu, jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah menjadi panas apabila BN Kedah tewas. Ada di kalangan mereka yang dipilh sebagai YB
bertindak sebagai dalang dengan harapan MK akan mengosongkan jawatan, maka dia ada peluang. Antara strateginya, memasang sebanyak mungkin kain rentang mendesak MK melepaskan jawatan. Siapa dalang di sebalik perbuatan itu..? sebahagian ahli umno sudah sedia maklum sandiwara siapa.

Sumber umno berkata, perbuatan itu direncanakan oleh salah seorang yang bergelar Dato S yang baru dipilih sebagai YB dalam parlimen Kubang Pasu. Perbuatan beliau di sokong beberapa pemimpin lain termasuk dari Kuala Kedah, Baling serta dua anggota KCS. Kata sumber itu lagi, jika dilihat dari modus operandinya Dato S mempunyai cita-cita politik yang besar.

Kalau direnung dari segi sejarah hidup, Dato S bukanlah seorang pemimpin yang boleh diteladani. Isu Isteri beliau yang naik ke pentas Pakatan rakyat ketika berkempen pada pilihanraya umum lalu bukti ampuh kepincangan dalam hidup beliau. Politik sempit yang diamalkan sejak beliau memagang jawatan Setiausaha kepada Mantan Perdana Menteri dulu mendorong beliau dipecat kerana cuba mensabotaj pemimpin agung itu di peringkat bahagian. Orang sebeginikah yang akan diangkat sebagai pemimpin negeri.

Bukti kerakusan kuasa, Dato S kini dilaporkan sedang menyusun strategi untuk mengambilalih pimpinan bahagian Kubang Pasu pada pemilihan umno tidak lama lagi. Bagi Pakatan Rakyat kami mendoakan Umno Kedah pergi dengan khusnul Khatimah. Bersedialah Pakatan Rakyat untuk terus mentadbir Kedah. Terima kasih kepada pemimpin Umno seperti ini kerana umno hancur kerana orang umno bukan kerana kekuatan Pakatan Rakyat. Namun satu perkara barang diingat, Pakatan Rakyat sama sekali tidak akan menerima mereka yang seperti ini.


Babak ketiga - Rakyat dah tahu Siapa sebenarnya sabotaj siapa.

Bila bicara soal kenapa BN tewas, umum tahu ia angkara perbuatan sabotaj dari dalam. Di kedah, rakyat kebanyakkan tahu siapa sabotaj siapa. Sekadar renungan, di Kulim Bandar Baharu, siapa yang tak tahu usaha sungguh-sungguh Tok Kadir mensabotaj Dato Azimi Daim yang juga bekas pekerja politik beliau.

Tok kadir kata sumber itu lagi, mengarahkan kepada Tok Hussin (timbakan ketua bahagian) Tok Man Mat Aji dan ketua wanita agar memastikan Dato Azimi tewasdi DUN Bandar Baharu. sebagai tindak balas, orang-orang Dato Azimi juga mensabotaj Dato Aziz. Senario ini amat mempegaruhi rakyat setempat yang sememangnya sedia mengetahui. Jadi tidak hairanlah apabila rakyat bertindak mengkapankan kedua-duanyasekali kerana meluat. rakyat bukan bodoh.

Apa yang Tok Kadir tidak buat untuk pastikan Dato Azimi tewas di DUN Bandar Baharu semua orang tahu. Itulah bahana apabila sikap dengki kianat bermaharajalela dalam diri. Yang rugi bukan saja Dato Azimi ataupun Dato Aziz, BN yang kehilangan kerusi dan rakyat yang terpaksa terima padah. Kenapa Tok Kadir marah sangat kepada Dato Azimi..? jawapanya hanya Tok Kadir yang tahu.

Menurut Sumber Umno Kulim Bandar Baharu, Tok Kadir mahu menjadikan Umno bahagian itu warisan kepada keluarganya. Beliau berhempas pulas melobi untuk pastikan adiknya menjadi ahli parlimen bagi mengantikan beliau. Pelbagai sandiwara dibuat dari rumah MK hingga ke Putrajaya. Tetapi hakikatnya, bila hati kita busuk, jiwa kita kacau, kita lupa kepada takdir. Perilaku Tok Kadir sebenarnya merugikan semua pihak. Orang macam ini sewajarnya diberi hukuman gantung keahlian seumur hidup kerana mensabotaj parti. Kenapa pemimpin umno begitu lemah. Hanya kerana nila setitik habis susu sebelangga.

Pakatan rakyat mengucap terima kasih kepada Tok Kadir kerana tindak tanduknya banyak membantu Pakatan Rakyat membentuk kerajaan negeri yang sebelum ini tidak pernah dimimpikan walaupun sesaat.


Babak Akhir - Awas dan berjaga-jaga .

selepas apa yang menimpa Umno, Pakatan PKR perlu lebih waspada terutama dengan golongan yang bermuka-muka serta bijak bersandiwara. nama-nama besar seperti Tok Kadir, Sheikh Jamil Long, Tok Lah Hasnan, Dato S serta beberapa pemimpin lagi perlu diperhatikan selalau. tidak mustahil sekiranya di pecat dari umno nama-nama besar ini akan cuba menyertai Pakatan Rakyat. di kuala Kedah, ahli umno berdoakan agar Tok Lah Hasnan masuk pas.

Jangan di beri peluang kepada orang macam ni. biarlah dia jadi hero untuk menjahanamkan Umno bersma ketua puteri kuala kedah pada perhimpunan bahagian Jun nanti. begitu juga dengan sheikh Jamil Long yang kononya berjuang untuk Umno, sebebanrnya dialah pengkianat umno, iaitu ketika dia menyertai parti S46 dulu. bagi kita awas dan berjaga-jaga, ingatkan semua bahagian dan ranting jangan mudah terpedaya dengan madah berhelah mereka ini.

1 comment:

Anonymous said...

drama yang panas di negeri yang penuh kehijauan...