Tuesday, May 13, 2008

MULA AGIH GELARAN..



BARU BEBERAPA HARI JADI YB DAN SIBUK CARI GELARAN. KERJA DAN BUKTIKAN KEMAMPUAN BIAR SULTAN TENTUKAN SIAPA LAYAK MENDAPAT ANUGERAH.

Tak lama lagi hari Keputeraan KDYMM Sultan Kedah Darulaman. Persiapan giat diatur dan berjalan mengikut perancangan. Paling sibuk pastinya di kalangan petugas istana yang berusaha melakukan yang terbaik untuk KDYMM Sultan yang disayangi.

Di sebalik kesibukan itu, seorang rakan Ana berkunjung ke Wisma Darulaman baru-baru ini. Sahabat Ana ini boleh dikatakan rapat juga dengan YAB Menteri Besar, Ustaz Azizan. Maklumlah sama-sama berjuangan untuk membangunkan Pas di Kedah.

Sesampai di Wisma Darulaman, rakan Ana singgah d Kafeteria. Nampak semua yang sedang minum sibuk membincangkan persiapan Hari Keputteraan Sultan Kedah.Dari kakitangan bawahanhingga kepada ahli-ahli yang berhormat bergelak Exco.

Ketika minum rakan Ana terdengar topik perbincangan beberapa ahli-ahl yang berhormat membinmcangkan topik yang sama.Sebahagiab besar topik perbincangan mereka terarah kepada sambutan hari keputeteraan Sultan Kedah. Rakan Ana sungguh bangga kerana Kerajaan baru begitu prihatin dengan Sultan.

Namun, selepas telinga di pasang betul-betuk rakan Ana mula rasa terkilan. Mereka bukan membincangkan sambutan hari keputeraan Sultan Kedah tetapi sebenarnya mereka sibuk membincangkan siapa yang bakal menerima gelaran Dato itu, Dato ini hinggalah ke gelaran palng bwah.

Mereka sibuk mambahagi-bahagikan pingat dan gelaran. Yang jelas mereka mula mengintai apakah ada peluang untuk mendapat gelaran Dato dan sebagainya sempena Hari Keputeraan kali ini.

Kawan Ana mula jelak melihat tingkah laku ahli-ahliyang berhormat yang berusi setahun jagung itu. Hasrat nak bertemu MB tiba-tiba jadi pudar. Lepas bayar rakan Ana keluar terus menuju jalankeluar dan balik rumah. Dalam kepala dia berfikir baru beberapa hari jeadi ahli yang berhormat sibuk mengejar gelaran sedangkan tanggungjawab yang diberikan oleh rakyat langsung tidak dihiraukan.

Pemimpin jenis apa ni..depan rakyat cakap lain belakang rakyat buat lain. Jasa tak payah di sebut la..apa lagi pengorbanan bangunkan negeri tetapi yang penting bagi mereka ialah gelaran dan kedudukan.

Di sebalik kekecewaan itu, rakan Anapun menghantar SMS kepada Ustaz Azizan ringkas tapi penuh makna.
'Habaq kat anak buah ustaz kerja dan bukti dulu kemampuan bab gelaran biar Sultan yang tentukan".

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.