Saturday, May 24, 2008

PERLANTIKKAN KCS SEBAGAI PENGARAH JHEAIK USTAZ AZIZAN ADA AGENDA TERSEMBUNYI KUKUHKAN PAS.

islam menjadi lambang pemerintahan Kerajaan kedah sejak dulu lagi...bayangkan sekiranya islam yang diuruskan oleh Pegawai tadbir agama kini diuruskan oleh KCS. Apa akan jadi akhirnya.

Selepas 50 hari mengambilalih pentadbiran Kerajaan negeri Kedah, Pas yang diterajui Ustaz Azizan melakukan perubahan yang dianggap untuk memperkukuhkan kedudukan khususnya bagi menarik minat ahli-ahli agama menyertai Pas.
Antara keputusan yang dibuat ialah melantik KCS sebagai Pengarah Jabatan Hal-Ehwal Agama Islam Kedah (JHEAIK) . Sebelum ini Pengarah JHEAIK dilantik dari kalangan Pegawai Tabdir Agama Negeri.
Berikutan keputusan itu, sebahagian besar Pegawai Tadbir Agama Kecewa dan merasa diketepikan kerana Ustaz Azizan yang dilihat seolah-olah memisahkan agama dan pentadbiran. Kekecewaan itu paling dirasai oleh Sheikh Abadullah Awang Sa yang sepatutnya menjawat jawatan berkenaan tahun depan (2009).
Menurutu pemerhati JHEIK, keputusan itu juga akan menyebabkan sejumlah peruntukkan baru diperlukan dan ia dianggap sebagai satu pembaziran. Perlantikan Pengarah JHEIAK dikalangan KCS dilihat tidak mengambil kira pandangan ahli agama memandangkan Pada masa ini Setiauasaha JHEAIK juga dikalangan KCS.
Jelasnya, jawatan Pengarah dan Setiausaha JHEAIK sewajarnya diberikan kepada Pegawai Tadbir Agama kerana mereka bukan saja arif dalam selok belok soal agama tetapi lebih memahami kehendak dan masalah masyarakat berbanding pegawai KCS.
"Semua orang tahu KCS adalah pentadbir, mereka bukanya mahir dalam soal hukam hakam, jadi kalau mereka jadi pengarah macamana nak buat keputusan sekiranya ia memerlukan hukum membabitkan soal-soal keluarga islam dan sebagainya" kata pemerhati itu lagi.
Seorang tokoh agama yang disegani yang turut mengulas perkembangan itu berkata, tidak layakkah Pentadbir agama yang ada di Kedah ini untuk dilantik jadi pengarah. saya rasa keputusan Ustaz Azizan itu ada hubungkait dengan usaha menarik minat golongan agama menyokong Pas dan bukannya beetujuan untuk memantapkan pentadbiran JHEAIK.
Pandangan itu jika diteliti ada kebenarannya kerana Pas yang melaungkan perjuangan bersama Islam masih goyah dari segi sokongan khususnya di kalangan Pentadbir Agama.
Usaha itu kata tokoh agama terbabait,tidak akan berjaya kerana mereka yang tidak tahu soal agama dilantik untuk mentadbir soal-soal agama. Ini jelas membuktikan Ustaz Azizan mempunyai agenda tersirat di sebalik keputusan berkenaan.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Ustaz Ridzaudan dan Cikgu Rozlan tolong doa adik hampa ni sama, kesian kat dia