Tuesday, May 13, 2008

PENIAGA TEPI KEDAH SUPERMARKET VS PENIAGA TEPI JEJANTAS PEKAN RABU



KEDUDUKANNYA HANYA BERSEBELAHAN TETAPI KEPUTUSANYA BERBEZA.......APAKAH ADA 'DOUBLE STANDARD' DALAM PENGURUSAN MBAS .
Dengaq cerita hari tu kecoh dalam surat khabar isu pasai penguatkuasa MBAS ambil tindakan terhadap peniaga jalanan di tepi jejantas Pekan Rabu sampai nama YAB Menteri Besar pun turut terbabib dalam hal sekecil ini .

Cuma yang peliknya berniaga di tempat letak kereta di tepi Kedah Supermarket tu boleh pula dan yang lawaknya dah jadi hak milik kekal peniaga-peniaga di situ. Psstt ... nak tanya MBAS atas nama lesen, syarat dan undang-undang kecil apa yang depa tu beniaga sejak sekian lama sejak zaman tok nadoq lagi . Jangan jawab kat di sini , jawablah lah kat warga Bandaraya supaya depa tak keliru dengan benda-benda serabut macam ini agar tidak menjadi sindiran oleh orang ramai.

Kes penjaja di tepi jejantas pekan Rabu, Majlis sampai kena parking lori penguatkuasa 24 jam kan situ, ini apa kes banyak sangat ka lori Majlis. Awat tempat tu saja ka nak buat penguatkuasaan. Yang hairan kenapa pihak Majlis kena bagi perhatian yang tersangat serius kat situ.

Dok usha lokasi tu, tengok tak ada bezanya cuma bezanya depa yang meniaga kat tepi Kedah Supermarket buat khemah ala arabic kononnya depa ada standard tapi standard apa kalau dah macam khemah orang nak buat kenduri lebih-lebih lagi tempat tu adalah parking kereta dah la Bandaraya Alor Star kekurangan tempat letak kereta yang dok pi tambah kilo masalah tu buat apa… Yang hairan bin ajaib pihak MBAS tak kesah pun macam tak ada apa-apa pun bagi Majlis. Apakah Majlis ni prihatian dengan persekitaran atau tidak, Bahagian dok jaga orang beniaga ni dok ronda-ronda ka atau pun ronda-ronda cari makan atau pun isi poket.

Yang tak bestnya, Dengaq cerita daripada peniaga-peniaga, Bahagian dok jaga orang beniaga nie buat kerja pilih bulu yang mana puak depa, depa pejam mata yang mana bukan orang depa, depa buat pasailah keluar notis, rampas barang dan runtuh. Kalau sekali imbas ada juga kebenarannya macam peniaga-peniaga dok cherita sakan sebelum nie, ya la bila kita tengok tempat yang tak boleh beniaga kita tengok orang dok beniaga tapi setengah tempat depa Majlis pi buat penguatkuasaan…

Cuma yang tak syok tengok setengah-setengah boleh dan ½ tak boleh kalau daripada pengamatan kasar lebih kurang aja sama tempat boleh dan tak boleh … tu yang menyebabkan orang suspect ada main belakang ka atau UPP (uloq pelan-pelan) atau ada talian hayat yang digunakan ( kenai orang besaq/ politik). Di mana rasionalnya dan ketelusan?

Bila MBAS tak konsisten di dalam proses penguatkuasaan maka terjadilah budaya “double standard” yang menjadikan haru biru bab-bab peniaga nak cari makan. Pasai la nie banyak orang Alor Star menjadikan meniaga nie punca rezeki depa untuk nak bela anak bini. Jadi bila ada gula di situlah ada semut oleh itu depa ini beniagalah rata ceruk yang dirasakan tempat tu jadi tumpuan orang ramai

Apapun pihak yang berwajib tepuk dada jangan tanya kuasa tanyalah akta .. kalau buat apa-apa pun pikiaq demi kesejahteraan negeri . Biaq keputusan yang di buat orang ramai tak boleh pertikai dan tidak menjadi sindiran. Jangan ingat orang ramai tidak nampak apa yang dibuat pasai la nie banyak orang dah berilmu dan berfikiran luas yang menilai setiap kerja buat kerajaan. Fikir-fikirlah jangan fikir sendiri saja fikirlah demi agama, rakyat dan negeri.- Petikan dari email yang dihantar oleh peniaga yang mendakwa beliau teraniaya kepada ceritayan@yahoo.com

No comments: