Sunday, May 4, 2008

SELAMAT BERSIDANG YB.........

KDYMM SULTAN KEDAH SENTIASA PRIHATIN DENGAN NASIB RAKYAT JUSTERU SEMUA YB DIHARAP MENGGUNAKAN DEWAN UNTUK MEMBINCANGKAN MASALAH RAKYAT BUKANYA POLITIK JUMUD

Esok satu lagi lembaran sejarah negeri Kedah Darulaman bakal tercipta, ia kerana esok akan bermula sidang Dewan Undangan negeri Kedah buat julung kalinya selepas Kedah di tadbir oleh Kerajaan Pas.

Pelbagai persoalan yang bermain dibenak rakyat bakal terjawab esok. Pertamanya, apakah Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah bakal mengikut rentak Dewan Rakyat baru-baru ini yang bersidang dalam suasana di luar tabii atau lebih tepat `macam kera dalam hutan'.

Kedua, buat julung kalinya Ustaz Azizan bersama Ahli exco bakal menjawab segala persoalan dari wakil pembangkang iaitu calon dari B-N dan ketiga dan paling penting ialah mampukah Ustaz Azizan yang selama ini begitu selesa menghentam Kerajaan menjawab segala persoalan mengenai apa juga isu yang hangat di perkatakan di peringkat akar umbi selepas Pas memerintah Kedah.

Menurut penganalisa politik tempatan yang enggannamanya di siarkan berkata, Ustaz Azizan bakal berdepan dengan pelbagai persoalan yang mampu mengugat minda. Apa tidaknya, pelbagai janji manisi yang ditaburkan melalui Manifesto Pilihanraya Umum yang ke-12, lalu pasti menjadi tumpuan wakil B-N.

Sekadar menyebut jelasnya, isu penurunan kadar cukai tanah dan pintu, pinjaman mudah untuk golongan belia berkahwin, hukum hudud, ladang babi, ladang rakyat, bekalan air percuma kepada rumah ibadah dan sebagainya pasti dinantikan oleh rakyat penuh debar.

Bagi rakyat tambah beliau, isu berkenaan diikuti dengan rapat sekali, meskipun ada yang mula meluahkan rasa kesal selepas memilih Pas kerana janji yang ditaburkan tak ubah seperti mencurah air ke daun keladi meskipun masih terlalu awal untuk diperkatakan.

Apa yang pasti, rakyat pasti menuntut segala hak mereka dan apa yang diharapkan calon yang mewakili mereka berusaha sedaya upaya memastikan harapan itu ditunaikan dalam apa cara sekalipun. Bagi calon yang gagal 'tepuk dada, tanya selera' yang pasti ini mungkin penggal pertama dan terakhir bergelar YB.

Tambah pemerhati politik itu lagi, Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah kali ini bakal melakar sejarah tersendiri, bukan saja kerana Pas buat pertama kali memerintah negeri, malah dari segi persoalan yang akan ditujukan untuk di jawab oleh YAB Menteri Besar.

Cuma apa yang diharapkan, "mereka bersidang dalam suasana penuh etika dan tatasusila orang melayu, jangan jadi macam dewan rakyat, macam `kera dalam hutan' rakyat bosan kerana nasi mereka tidak dibela seperti yang pernah dijanjikan dalam kempen pilihanraya yang lalu. sama-sama lah kita tengok....

Selamat bersidang YB ....

No comments: