Saturday, June 21, 2008

GAGAL SERAP TEKANAN PUNCA USTAZ AZIZAN UGUT KERAJAAN PUSAT.

TAHAP KESIHATAN DAN PERKEMBANGAN SEMASA MENYEBABKAN USTAZ AZIZAN TIDAK MAMPU MENYERAPKAN TEKANAN MENDORONG BELIAU MENGUGUT KERAJAAN PUSAT.

Seperti di duga, akibat tidak mamu menyerap tekanan yang semakin memuncak, Kerajaan Negeri Kedah akhirnya mengambil tindakan yang menunjukkan `belang' sendiri apabila mengugut Kerajaan Pusat untuk membalak di kawasan tadahan air.
Tindakan itu sememangnya telah dapat diramalkan sejak Pas mengambilalih pemerintahan negeri Kedah, kerana mereka sebenarnya tidak mempunyai idea untuk mencari sumber pendapatan baru yang boleh menampung perbelanjaan negeri.
Senario ini sebenarnya memberi tekanan kepada Ustaz Azizan kerana perbelanjaan negeri ini semakin kurang berikutan beberapa langkah yang diambil atas alasan untuk menunaikan janji-janji pilihanraya umum ke-12 yang lalu.
Contohnya yang nyata ialah keputusan memberi potongan cukai tanah dan cukai pintu yang menyaksikan Kerajaan negeri kehilangan hampir RM50 juta setahun.
Realitinya, pemimpin Pas begitu teruja selepas mengambil alih pemerintahan negeri mengumumkan rebet cukai tanpa mengkaji kesan dari keputusan berkenaan.
Pemerhati politik tempatan rata-rata sependapat, kenaikan harga bahan bakar di pasaran antarabangsa menambah suhu tekanan kepada Ustaz Azizan.
Katanya, ia ditambah dengan masalah kesihatan Menteri Besar yang akhir-akhir ini semakin kritikal menyebabkan beliau mudah letih dan lesu.
Justeru timbul spekulasi YB Anak Bukit bakal mengambilalih kedudukan sebagai Menteri Besar menyebabkan yang menyaksikan Ustaz Azizan kian tertekan.
Jika dilihat dari segi perkembangan semasa, iaitu selepas mesyuarat Exco minggu lepas, pandangan pemerhati politik itu ada benarnya. Sumber wisma darulaman mendedahkan, selepas mempengerusikan mesyuarat Exco mingguan minggu lalu, Ustaz Azizan dikatakan hilang punca dan mengamuk, marahkan media sebelum membuat sidang media mengugut Kerajaan Pusat untuk membuka balak di kawasan tadahan air sekiranya tidak diberikan RM100 juta.
Apa yang menarik menurut sumber dari wisma darulaman, di sebalik tindakan Ustaz mengamuk, YB IR Amiruddin yang sejak akhir-akhir ini sentiasa berdampingan dengan Menterio Besar itu tersenyum sinis dan bermain mata dengan anggotya media.
Tidak jelas apa maksud pandangan sinis dan mainan mata itu, tetapi kata sumber itu, YB IR Amiruddin seolah-olah merestui tindakan Ustaz Azizan yang secara tidak langsung membuka pekung di dada dengan sikap sebenar Menteri Besar yang semakin lesu itu.
Dalam pada itu, sumber pejabat Pas di Ibu negara berkata, Timbalan Presiden, Ustaz Nasharudin Mat Isa dalam diam-diam mahu tekanan diberikan kepada Ustaz Azizan agar mengundurkan diri secara terhormat berikutan masalah kesihatan beliau yang semakin memuncak.
YB Ustaz Fakhrulrazi dilaprkan menjadi pilihan utama untuk mengambilalih jawatan Menteri Besar manakala YB IR Amirudin pilihan kedua.
Spekulasi itu makin kuat di dengar di peringkat akar umbi yang sepandapat Ustaz Azizan wajar memberi laluan kepada pemimpin yang lebih muda dan bekarisma keranba mereka bukan saja dapat menyerap tekanan malah mempunyai buah fikiran jauh lebih baik dari Menteri Besar yang ada sekarang.

No comments: