Monday, June 23, 2008

RAKYAT KEDAH KECEWA DENGAN SIKAP USTAZ AZIZAN UGUT KERAJAAN PUSAT.

PEMBALAKAN DIKAWASANTADAHAN AIR BAKAL MENYAKSIKAN EMPANGAN PEDU (GAMBAR) AKAN TERJEJAS DARI SEGI EKOSISTEM YANG AKAN MEMBAWA KEPADA MASALAH BEKALAN AIR KEPADA RAKYAT.

Tindakan Menteri Besar Kedah yang mengugut Kerajaan Pusat untuk menjalankan kerja-kerja pembalakan di kawasan tadahan air sekiranya tidak diberi peruntukkan RM100 juta baru-baru ini dikecam oleh rakyat pelbagai lapsan di Negeri Jelapang Padi itu.
Masyarakat pelbagai kaum di Kedah yang ditemui berkata, tindakan Ustaz Azizan itu adalah siKAp biadap yang berpaksikan kepada bodoh sombong.
"bagi saya beliau mempunyai agenda tersendiri, mungkin ini satu gimik yang cuba mengalih perhatian masyarat umum daripada kegagalan menunaikan kandungan manifesto Pas pada pilihanraya umum ke-12 yang lalu," kata Hajjah Halimah dari Kampung Sedaka, Yan.
Tegas Hajjah Halimah yang juga seorang ibu tunggal, belm pernah berlaku dalam sejarah negeri Kedah, pemimpin negeri yang dipilih rakyat bertindak biadap terhadap kerajaan Pusat.
"Dia bukan saja tidak menghormati, Kepimpinan pusat tetapi tindakan itu menyerlahkan sikap bodoh sombong yang selama ini membelanggu pimpinan Pas yang jumud" jelas Mat Kilau atau nama sebenar beliau Mohamad Bin Haji Hassan dari Kuala Sanglang.
Edin Kiew dari wat siam Alor Star pula berpendapat, sejak mengambil alih pentadbiran negeri Kedah pemmpin Pas terutama Ustaz Azizan sebenarnya tidak mempunyai sebarang idea untuk menjana pendapatan negeri.
Sebaliknya, sebahagian besar pemimpn Pas lebih berminat untuk berceramah daripada mencari formula untuk membangunkan negeri.
"Saya sikitpun tak terkejutpun pengumuman Kerajaan Negeri itu, memang saya dah agak depa akan mencetuskan isu konterversi untuk menutup kelemahan mereka,sampai bila nak hidup macam itu, bagaimana dengan nasib rakyat, kalau depa asyik dok cari isu yang tidak relevan dengan pembangunan negeri" tegas beliau.
Dalam pada itu, sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang dikenali sebagai Pesatuan Pemikir Pembangunan Rakyat Kedah dalam satu risalah bulanannya, Kedah Buletin mendakwa Kerajaan negeri Kedah yanf diterajui Pas kini hamir bangkrap.
Menurut kenatan Presidennya, Haji Muhamad Abdullah wang berjumlah RM260 Juta yang ditinggalkan leh Kerajaan B-N sebelum iniu, kini mempunyai baki hanya RM200 Juta sahaja.
Katanya, hanay dalam tempoh 100 hari memerintah Kerajaan Pas telah membelanjakan kira-kira RM60 juta.
Sebahagian besar perbelanjaan itu digunakan untuk keluar negara.
Menurut pertubuhan yang beralamat di n0 2121, bangunan serbanika, jalan sultan badlishah itu, tindakan kerajaan negeri memecat beberapa pegawai di semua anak syarikat milik kerajaan negeri menyebabkan pelbagai projek yang dirancang bagi menjana pendapatan kini dibatalkan.
Sebahagian besar syarikat yang mengadakan usahasama tidak yakin dengan kemampuan ahli lembaga pengarah yang baru yang dilantik oleh Kerajaan Pas bagi mengendalikan syarkat berkenaan.
Asas kepada kemampuan lembaga pengarah yang baru mungkin ada benarnya, kerana Ustaz Azizan sendiri melantik melantik salah seorang ahli keluarganya yang dikenali sebagai Yusrin untuk menjaga hal-ehwal syarikat GLC.

No comments: