Wednesday, June 11, 2008

YB PAKHRULRAZI DAN TAULAN PULA DISEBUT-SEBUT JADI MB KEDAH.

KEDUA-DUA TOKOH BERKENAAN BERPENGALAMAN LUAS DAN LEBIH DISENANGI RAKYAT PELBAGAI LAPISAN.

Tahap kesihatan Menteri Besar Kedah yang kini dalam lawatan ke Mesir dilaporkan semakin merosot. Maklumat terkini dari Mesir memaklumkan Ustaz Azizan terpaksa mendirikan solat dari atas kerusi roda gara-gara kakinya yang semakin bengkak.
Sebelum bertolak ke Mesir beliau yang transit di Singapura juga terpaksa menggunakan kerusi roda untuk bersolat.
Di sebalik kesengsaraan yang dialami oleh Ustaz Azizan spekulasi di Kedah semakin panas. Semalam angin bertiup kencang YB Anak Bukit, Ir Amiruddin dikatakan akan mengambil laih tugas sebagai Menteri Besar Kedah.
Hari ini spekulasi bertambah kencang, tetapi orang yang mengambilalih jawatan nombor satu Kedah itu tidak lagi berpihak kepada IR Amiruddin.
Sebaliknya, berkisar kepada dua tokoh veteran dalam Pas iaitu YB Pakhrulrazi dan YB Taulan.
Kedua-dua tokoh itu menurut sumber dalaman Pas adalah orang yang berkemampuan mentadbir Kedah yang baik.
Pakhrulrazi adalah timbalan persuruhjaya Pas Kedah dan telah lama bergiat cergas dalam Pas dan dianggap orang paling kanan semasa zaman kegemilangan Presiden Pas, Dato Fadhil Nor.
Begitu juga dengan YB Taulan, orang kuat Pendang yang berpengalaman luas dalam pentadbiran kerana beliau sebelum ini adalah pegawai KCS sebelum melanjutkan pelaran ke luar negara.
Kat sumber dalam Pas lagi, YB IR Amiruddin dilihat terlalu muda dan cetek pengalaman.
IR Amiruddin dikatakan tidak disenangi oleh kumpulan tertentu dalam Pas kerana beliau dikatakan mementingkan diri.
Buktinya, beliau melantik dirinya sebagai Pengarah sekurang-kurangnya di 20 syarikat berkaitan Kerajaan (GLC). Kesibukan mengatur dan menagih kekayaan menyebabkan persiapan untuk menyambut perayaan jubli emas Tuanku Sultan Kedah menjadi tidak teratur. Malah beberapa projek seperti Dataran Wisma darulaman, Pagar istana dan lain-lain terbengkalai hingga kini.
Sementara itu, beberapa kejadian yang bertentangan dengan protokol Istana turut merekodkan pemimpin Pas tidak peka dengan adat istiadat Sultan Kedah.
Kejadian yang memalukan ialah apabila speaker Dewan undangan negeri Kedah memakai baju batik manakala YB Taulan memakai long suit pada majlis jamuan teh sempena sambutan ulangtahun Sulan Kedah.
Perkara itu tidak sewajarnya berlaku kerana bahagian protokol sejak awal-awal lagi memaklumkan mengenai cara dan bentuk pakaian kepada sesiap yang akan menghadiri majlis berkenaan. Sikap tidak peka seumpana itu jelas menghina Sultan Kedah yang kita sayangi.

1 comment:

Anonymous said...

betui ka YB Taulan tu KCS....nak merapupun biaq la betoi-betoi...ada fact la katakan...