Tuesday, November 18, 2008

BERWALAKKAN MAHDZIR KHALID - ANGGOTA KCS DIKECAM AKAR UMBI PAS.

Menteri Besar, Ustaz Azizan digesa mengambil tindakan tegas terhadap anggota KCS yang didakwa masih berwalak (bertuankan) mantan menteri besar, Dato Seri Mahdzir Khalid.
KSC didakwa tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh Kerajaan pakatan rakyat malah ada dikalangan anggota KCS tidak mempunyai sebarang perancangan untuk membantu Pas membuat percaturan politik bagi menguntungkan kerajaan pakatan rakyat.
Kecaman itu terkandung dalam memorandum setebal 25 mukasurat yang dihantar kepada Ustaz Azizan hasil majlis muzakarah peringkat akar umbi membabitkan ranting Pas seluruh Kedah.
Memorandum berkenaan bertujuan mengesa Ustaz Azizan bertindak segera dengan melakukan perubahan dalam sistem pentadbiran negeri yang dikatakan terlalu slow sekaligus gagal memenuhi kehendak yang terkandung dalam manifesto Pas pada PRU ke-12 yang lalu.
Turut dipertikaikan halangan-halangan dari istana menyebabkan kepimpinan negeri tidak bebas membuat keputusan sedangkan kerajaan negeri ditentukan oleh rakyat dan bukanya istana.
Memorandum berkenaan juga mempersoalkan kegagalan kerajaan negeri serta pihak berkuasa tempatan yang ggal menjemput ketua-ketua Pas kawasan menghadiri majlis yang dihadiri oleh Menteri besar, sedangkan pada masa pemeritahan kerajaan BN ketua dan Ajk Umno bahagian sering dijemput ke majlis yang dihadiri Menteri Besar.
Rasa tidak puas hati juga dilahirkan terhadap exco negeri yang didakwa memberi pelbagai helah dan alasan untuk lari dari tanggungjawab apabila dihubungi atas urusan parti dan kerajaan.
Malah menurut kandungan memorandum itu, ada di kalangan ahi exco lebih banyak menghabiskan masa bermain golf bersama Tuanku Sultan Kedah, hingga melalaikan tangunjawab terhadap rakyat.

No comments: