Saturday, November 8, 2008

RM18 RIBU DUIT RAYA KAKITANGAN - MB ARAH GUNA DUIT AKUAN AMANAH.


Lapan belas ribu ringgit (RM18,000) dikeluarkan dari akaun amanah semata-mata untuk memberi duit raya kepada kakitangan di pejabat Menteri Besar dan ahli mesyuarat kerajaan negeri.
Menurut sumber wisma Darulaman, apa yang menimbulkan persoalan, Menteri Besar sendiri Ustaz Azizan yang mengeluarkan rahan bagi mengeluarkan wang berjumlah RM 18 ribu dari Tabung amanah MBI.
kata sumber itu lagi, keputusan itu adalah tiwakwajar dan melanggar peraturan akuan amanah.
"Sebagai kaitangan di wisma darulaman ini, kami merasa amat terkilan apabila MB keluar duit dari akuan amanah untuk bagi duit raya pada kakitangan pejabatnya dan ahli mesyuarat kerajaan negeri, kami ini bukan kakitangan kerajaan ke....ini bukti nyata kami telah dianaktirikan" kata sumber berkenaan yang enggan di kenali.
Beliau menjelaskan, memo arahan dikeluarkan oleh MB bagi mengeluarkan wang dari akuan amanah berkenaan.
"semua kakitangan pejabat MB dan AMK mendapat habuan duit raya antara RM300 hingga RM500 tiap seorang, malah ada yang dapat RM1,000" tambah sumber itu lagi.
Beliau yang nyata kecewa dengan keputusan itu menganggap tindakan MB itu seolah-olah tidak menghargai jasa dan pengorbanan mereka selama ini.
"Salahkah kalau jumlah itu diagihkan kepada kakitangan wisma darulaman, satu orang sepuluh ringgitpun kami bersyukur, ini tidak lebih mementingkan kakitangan pejabat dia dan AMK, inikah yang dikatakan MB yang selama ini memperjuangan islam yang dikatakan adil dan saksama" tegasnya.
Dalam pada itu pemerhati politik tempatan mengakui 7 bulan pemerintahan Kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui Pas masih gagal menunaikan janji mengikut manifesto yang diwar-warkan pada pilihanraya umum ke-12 lalu.
Malah kepimpinan negeri yang diterajui Ustaz Azizan lebih berminat mencari kelemahan Kerajaan terdahulu hanya semata-mata untuk mengaburi mata rakyat bahawa mereka gagal menunaikan janji-janji yang dibuat sebelum ini.
"Saya melihat tidak banyak perkembangan positif yang dapat membantu rakyat secara keseluruhanya. malah kalau dilihat dari segi menunaikan janji yang ditaburkan belum ada tanda-tanda mereka berminat untuk menunaikan janji-janji berkenaan" tegas penganalisis politik dari sebuah universiti di utara tanahair itu.
"Apa yang jelas kini ialah mereka lebih berminat untuk mencari salah pihak yang dulu, saya rasa pendekatan ini membuktikan kerajaan sekarang dalam keadaan `desparate' atau terdesak jadi mereka cuba menutup bangkai dengan daun lalang sehelai" katanya lagi.
Mengulas tindakan MB mengeluarkan RM18,000 dari akuan amanan untuk memberikan duit raya kepada kakitangan, beliau berkata, keputusan yang dibuat adalah tidak bijak.
katanya, akuan amanah sebenarnya mempunyai prosidur pengrusan yang ketat dan tidak boleh sewenang-wenangnya dikeluarkan termasuk bagi tujuan memberi duit raya.
'Saya tidak pasti akuan amanah jenis mana yang diwujudkan tetapi jika dilihat dari segi nama, keputusan keluarkan duit dari akuan untuk duit raya adalah tidak wajar dan salah" katanya.

No comments: