Tuesday, November 18, 2008

KANDUNGAN MEMORANDUM YANG DIHANTAR KEPADA MB KEDAH

Bidang pentadbiran:
1. selepas tujuh bulan memerintah nampaknya pelaksanaan hukum islam khususnya Nahi mungkar masih gagal dilaksanakan oleh kerajaan negeri. Berikut antara kepincangan yang dapat dilihat.
a) Tidak nampak apa-apa tindakan (sekurang-kurangnya langkah awal dan berfasa) untuk mengharamkan arak dan judi.
b)TIada enekmen yang jelas berhubung hiburan atau garis panduan berhubung halal haram dalam persembahan.
c)Tiada tindakan terhadap kelab hiburan yang beroperasi melebihi waktu yang ditetapkan.
d)Tiada peraturan berhubung etika berpakaian, sekurang-kurangnya untuk umat islam.
e)Tiada peraturan berhubung pengiklanan sehinggakan iklan tidak menutup aurat bebas dipaparkan.
f)Tiada usaha merobohkan pusat pelacuran dan kegiatan pondan di Tangjung Bendehara.
g)Tiada langkah berkesan untuk bertindak terhadap pihak yang tidak menghormati bulan ramadan.
h)Tiada langkah berkesan untuk menghapuskan aktiviti muqadimah zina di tempat terbuka.
i)Arak dijual dan diminum bebas di Langkawi permata Kedah hingga hilang identiti islamnya sedangkan kedah di perintah oleh parti yang memperjuangan islam.
j)Pas dalam manifesto PRU KE-12 berjanji untuk mewujudkan pusat latihan imam di Masjid Zahir. Apabila Sultan Kedah tidak bersetuju kerajaan negeri telah membatalkan terus dan tidak pula bercadang untuk membuat di tempat lain.
k) Jabatan agama islam tidak diketuai oleh orang yang mempunyai fikrah islam yang jelas sebaliknya ia diketuai seorang pegawai tadbir daerah yang dikaitakan dengan isu penyelewengan balak.
l)Tidak ada usaha yang jelas dan bersungguh-sungguh oleh Majlis Agama Islam dan Jabatan Agama Islam untuk memperkasa perana masjid selaras dengan dasar islam yang dilaungkan oleh Pas.
m)Kakitangan jabatan agama islam tidak menjalankan tugas dengan bersungguh-sungguh dan berkesan sehingga dianggap jabatan paling lembab dalam negeri Kedah.
n)Usaha dakwah tidak dijalankan dengan berkesan ke seluruh anggota masyarakat.
o)Rakyat umumnya melihat bahawa tiada ada perbezaan dari aspek pelaksanaan islam antara waktu Kedah diperintah oleh BN yang TOGHUT dan Pas yang berjuang atas landasan islam.
p) MB USTAZ Azizan memegang terlalu banyak jawatan dan potfolio agama wajar dilepaskan dan menyerahkan kepada exco lain setelah gagal untuk memperkasa pelaksanaan islam selaras dengan tuntutan perjuangan islam yang dibawa oleh Pas.
q)Umat islam di Kedah tidak mahu melihat kerajaan negeri bertelagah menyalahkan pihak itu dan ini kerana kegagalan memperkasa pelaksanaan islam sebaliknya hendaklah mengerakkan semua entiti secara bersepadu termasuk jabatan yang lain yang tiada kaintan dengan agama.
r)Benarkah YAB Menteri begitu mempercayai pegawai tadbir kerajaan negeri sehingga semua pandangan mereka diterima bulat-bulat sedangkansebahagian exco negeri ditolak mentah-
mentah.
s)Banyak keputusan kerajaan yang tidak dengan bebas, terutama jawatan isu perjawatan kerana kononya Tuanku Sultan tidak berkenan.
y) Apakah kaedah yang akan diambil supaya agihan zakat dapat dibuat dengan adil dan saksama memandangkan kita menerima banyak rungutan mengenainya.

No comments: