Saturday, November 15, 2008

BILA PM BANGSA MALAYSIA TIDAK BOLEH BERCAKAP....

Ada orang dalam tulisan sebelum ini tidak ada masaalah, kalau Timbalan Presiden UMNO tidak ada kemahiran berbahasa Inggeris.
Ada kata asal dia tidak jadi Timbalan Perdana Menteri.Baiklah, asal pemimpin itu ... pertama baik dan kedua pandai.Sejak timbulnya Obama, timbul pula kata-kata jangan sifat perkauman. Orang bukan Melayu pun boleh jadi Perdana Menteri. Kalau tidak sifat perkauman, tak payahlah sebut kaum apa PM Malaysia.
Ini yang melucukan mengenai retorik.Yang sedapnya, bila PM Singapura ditanya bolehkah orang bukan Cina jadi PM, dia kata mungkin belum masa. Peliknya, pada tahun 1955, boleh pula Singapura ada PM dari kalangan bukan Melayu, Cina dan India. PM Singapura pertama adalah David Marshall, pendatang Yahudi dari entah dari di Asia Tengah.Kalau kita kajibalik sejarah, banyak retorik sungguh melucukan.
Yang seronoknya, PM Malaysia dan bekas PM Malaysia, kedua-dua berkata tak ada masaalah untuk bukan Melayu jadi PM.
Perlembagaan membenarkan. Yang penting, dia mesti melaui proses politik dan bermakna dia mesti mendapat penerimaan majoriti rakyat Malaysia.
Dia mesti seorang yang berjiwa Malaysia.Kira lagi terer dan progresif pemimpin Melayu Malaysia dari pemimpin Singapura.Kalau Timbalan Presiden UMNO tidak tahu bercakap Melayu, tidak ada masaalah. Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan.
Apa pula bahasa Perdana Menteri Bangsa Malaysia itu nanti?
Kalau dia hanya membaca tulisan bahasa tertentu pada papan tanda jalan dan pergi ke sekolah bukan bahasa kebangsaan, bagaimana dia hendak melakukan urusan rasminya yang semesti dalam bahasa kebangsaan?
Adakah dia akan menggunakan bahasa ibunda dalam urusan rasmi yang mesti menggunakan bahasa kebangsaan? Seperti dalam karikutur, adakah dia akan sentiasa meminta izin untuk bertutur dalam bahasa ibundanya dalam Majlis dan urusan rasmi?
Belum lagi memperjuangkan bahasa kebangsaan yang dimestikan ke atasnya?
Ini belum juga tanggungjawab memartabatkan agama persekutuan dan lain-lain lagi ciri-ciri Perlembagaan yang berada di bawah kuasa mutlak Raja-Raja Melayu.
Ini boleh menjadi mengelirukan dan akhirnya melucukan.Mungkin sekali Perdana Menteri Bangsa Malaysia akan hanya berdiam macam seorang ahli Parlimen dan hanya ambil gambar macam jurugambar.
Inilah terjadi bila suka retorik mengenai Bangsa Malaysia tetapi tak faham apa maknanya. Maksud Bangsa Malaysia itu yang sebenar lain dan memang lain dari yang diputarbelit mengikut suka hati mereka.Tuah orang tidak boleh kata.
Mungkin satu hari, Gwo Burne menjadi PM kita. Kalau dia belum jadi Bangsa Malaysia, kita akan ada seorang PM yang tak perlu bercakap-cakap - DIPETIK DARI BLOG HUSIN LEMPOYANG

No comments: