Saturday, November 15, 2008

ELAK PILIHANRAYA KECIL DUN KUALA NERANG SATU LAGI SANDIWARA PAS - KATA PEMERHATI POLITIK.

Menteri Besar Ustaz Azizan Abdul Razak dilaporkan berkata, adalah baik jika kes kebankrapan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang dari Barisan Nasional (BN), Datuk Syed Sobri Syed Hashim dapat diselesaikan tanpa perlu mengadakan pilihanraya kecil.
Katanya, "Kita tidak perlu membazirkan wang dengan mengadakan pilihan raya. Kita boleh fokus kepada soal pembangunan negeri,"
Memetik kata-kata UstazAzizan itu pemerhati politik berkata, terlalu mudah untuk memahami taktik Pas dalam isu berkenaan.
Hakikatnya, Pas bukan mahu berjimat sebaliknya Kerajaan Kedah yang diterajui Pas tidak berduit.
Kata pemerhati itu lagi, sejak memerintah Kedah tujuh bulan lalu, Pas telah membuat beberapa keputusan yang dilihat tidak menambah pendapatan yang sedia ada.
Semuanya dilakukan demi memenangi hati rakyat, Hakikinya kantung Kerajaan Pas Kedah semakin kurang diseAdd Imagebabkan keputusan yang tidak bijak.
Antaranya memotong cukai tanah dan pintu yang menyaksikan Kerajaan Pas hilang RM 50 juta ringgit. Itu baru satu bab, belum lagi bab-bab lain yang menyaksikan banyak pendapatan bagi menampung keperluan kerajaan negeri hilang begitu saja .
Tegas pemerhati politik dari sebuah institusi pengajian tinggi di negeri bawah bayu, Sabah mustahil Pas tidak mahu mengadakan pilihanraya kecil di Kedah ketika ini.
"Alasan berjimat hanya sekadar gimik politik" katanya.
pertama, katanya Pas Kedah mahu menutup kedangkalan mereka dalam urusan pentadiran berikutan kegopohan Speaker menghantar surat kepada SPR biarpun "seal order" dari Mahkamah belum dikeluarkan.
"Percayalah Pas seboleh-bolehnya mahu pilihanraya kecil diadakan kerana Pas kedah ketika ini amat memerlukan tambahan kerusi bagi menambah kekuatan yang sedia ada, sekaligus mengelak pergantungan kepada PKR dan DAP yang dilihat semakin lantang dan nyaring menentang dasar Kerajaan Pas Kedah" tegas beliau.
Kekuatan Pas di Padang Terap memang telah wujud. Buktinya Parlimen dimenangi calon Pas, jadi pasti mereka mahu satu lagi kerusi ADUN iaitu Kuala Nerang kerana DUN Pedu telah dimenangi oleh BN melalui Dato Seri Mahdzir Khalid.
Pada PilihanrayaUmumke-12 lalu, Dato Syed Sobri menewaskan calon PAS, Zawawi Ahmad dengan kelebihan 805 undi sahaja.

No comments: