Saturday, November 8, 2008

EXCO CABULI DASAR MBAS - LANTIK PEGAWAI BUKAN SISWAZAH KE N-41

kisah benar...itulah luahan salah seorang pegawai di Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS) yang telah 20 tahun berkhidmat di MBAS apabila mengetahui salah seorang Exco Kerajaan Negeri mencabuli dasar mbas dengan mempersetujui lantikan seorang kakitangan MBAS dari N-36 kepada-41 baru-baru ini.
Katanya disebabkan kekangan peruntukkan perbelanjaan, Dato Bandar telah mengumumkan dasar MBAS sebelum ini bahawa tiada sebarang kenaikan pangkat kerana masalah kewangan yang dihadapi ileh MBAS.
Ramai kakitangan yang bertugas sejak 15 hingga 25 tahun pada mulanya meluahkan rasa kecewa dengan dasar baru itu. Tetapi akhinrya mereka akur kerana memahami situasi yang dihadapi oleh MBAS.
Segalanya berjalan dengan lancar dan kakitangan seluruhnya berpegang kepada dadar baru itu demi kesinambungan MBAS.
Namun sebaik saja, kerajaan pakatan rakyat yang diketuai Pas mengambilalih pentabiran kerajaan negeri, pelbagai usaha dilakukan oleh pihak-pihak terbabit terutama dalam menonjol diri mereka adalah pekera paling habt dan cemerlang.
Bertindak tanpa merujuk kepada pentadbiran yang sedia ada, salah seorang Exco kerajaan negeri dilaporkan merastui kenaikan pangkat seorang kakitanan MBAS dari N-36 kepada N-41.
Keputusan itu menimbulkan raa tidak puas hati di kalangan kakitangan kerana ia telah mencabul dasar yang diguna pakai selama ini.
Lebih menimbulkan persoalan, pegawai yang dinaikkan pangkat tidal layak jika dinilai dari segi kelulusan. Ia kerana N-41 kebiasanya dilantik dari kalangan mereka yang mempunyai ijazah sedang pegawai berkenaan hanya berkelulusan SPM.
Hebat sangat ke pegawai berkenaan hingga Exco sanggup mengenepikan dasar yang dibuat oleh Dato Bandar.
Ataupun pegawai terbabit ada kaitan dengan hubungan kekeluarga ataupun suaminya adalah orang kuat Pas.
Secara jelas tidak pasti, apakah alasan Exco berkenaan mencabuli dasar MBAS, namun yang pasti ramai yang kecewa dengan keputusan itu.
Hakikatnya, MBAS berdepan dengan masalah kewangan yang serius. pelbagai masalah termasuk kehidmat memungut sampah masih belum mencapai tahap yang dikehandaki oleh rakyat.
Rakyat terbanyak pasti akur sekiranya perlantikan pegawai berkenaan mampu menyelesaikan masalah sampah yang terlah sekian lama dihadapi leh MBAS.
Namun jika dilihat secara sepintas lalu, keputusan yang dibuat oleh Exco itu lebih tertumpu kepada menaikkan kroni dalam MBAS dan bukanya mencari formula bagi menyelesaikan kemelut yang dihadapi oleh MBAS selama ini.
"Saya merayu MB melihat perkara ini, kami di MBAS merasakan keputusan yang dibuat bukan saja tidak bijak malah boleh mengeruhkan keadaan. MBAS tidak bergantung kepada individu tertentu saja untuk memberi khidmat terbaik kepada rakyat, kami bekerja secara kumpulan, jadi tak wajarlah hanya seorang mendapat menafaat manakala yang lain terlepas pandang" ujar pegawai yang tidak mahu namanya dikenali.

No comments: