Friday, November 14, 2008

SYED SOBRI MANGSA KERAKUSAN KUASA PAS KEDAH


Pelbagai spekulasi tiba-tiba muncul apabila Kerajaan Pas Kedah mellaui speakernya telah menghantar surat kononnya kerusi DUN Kuala Nerang kosong selepas Dato Syed Sobri dilaporkan muflis oleh Mahkamah tinggi Alor Star dua hari lalu.
Paling dangkal apabila Speaker dilaporkan menghantar surat terus ke SPR untuk memaklumkan perkara itu dengan niat pilihanraya kecil bakal diadakan.
Namun segalanya berakhir tidak seperti yang diharapkan oleh pimpinan Pas Kedah. Malah rata-rata penyokong Pas melihat perkembangan itu sebagai bukti bahawa pimpinan Pas sedang mabuk kuasa.
Menurut pemerhati politik, kemungkinan wujud teori konspirasi berniat jahat dalam menjatuhkan BN umumnya dan Syed Sobri khususnya.
kata pemerhati, Pas mungkin terbabit dalam teori terbabit dengan niat untuk memberi amaran kepada pimpinan BN agar tidak cuba menganggugugat kerajaan Pakatan rakyat.
Teori itu jika direnung ada kewajarannya berikutan exco kerajaan negeri, Ir Amiruddin yang juga ADUN Anak Bukit sebelum ini dilaporkan berkata di Pahang bahawa Pas kini dalam posisi menyerang terhadap pimpinan BN kerana mereka dikatakan cuba mengangugat anggota dalam pakatan rakyat.
"Saya tidak pasti sejauh mana pimpinan Pas terbabit dalam teori konpirasi ini, tapi saya percaya Pas ada peranan dengan niat untuk jatuhkan Syed Sobri sekaligus BN Kedah" katanya.
Namun jelas beliau, taktik-taktik kotor ini sebenarnya memerlukan perancangan bukan saja dari Pas tetapi juga orang dalam membabitkan jabatan yang ada kaitan dengan kes berkenaan.
Sementara itu veteran Pas terus melahirkan rasa kecewa dengan tindakan speaker DUN Kedah yang terlalu jahil dalam pentadbiran negeri berikutan tindakan beliau mengeluarkan surat kekosongan DUN Kuala Nerang kepada SPR.
Bagi mereka, kejahilan itu tidak sewajarnya berlaku kepada seorang yang dilantik speaker DUN.
Dalam pada itu, sumber mahkamah berkata, Syed Sobri berjaya mendapat perintah mahkamah bagi mengenepikan keputusan muflis.
Apa yang berlaku katanya, adalah kesilapan teknikal yang cuba digembar gemburkan oleh mereka yang mahu mencari publisiti politik murahan.

No comments: