Wednesday, November 19, 2008

BABI....SELEPAS SELANGOR KINI GILIRAN KEDAH PULA....APA DAH JADI USTAZ AZIZAN?

Kerajaan negeri Kedah yang diterajui Pas bercadang untuk membuka ladang babi sepertimana yang dicadangkan di negeri Selangor, pernah mencetuskan kontroversi baru-baru ini.
Keputusan itu dilihat jejak bertapak Kerajaan Pakatan rakyat kerana Selangor dan Kedah masing-masing diperintah oleh kerajaan pakatan rakyat.
Ladang berskala besar itu menurut Laporan Buletin Utama, TV3 akan dibangunkan di Bukit Selambau, atas tapak seluas 400 ekar..


Menurut laporan TV3 lagi, hanya satu syarikat dikenalpasi untuk menjalankan ternakan babi secara moden itu. Ladang yang didakwa akan menjalankan kaedah ternakan secara teknologi terkini akan turut mewujudkan rumah sembelihan berpusat. Ladang itu mampu menternak kira-kira 46 ribu ekor babi pada satu-satu masa yang melibatkan kos puluhan juta ringgit.
Memetik jawaban bertulis sebagai maklum balas daripada soalan ADUN Bakar Bata, Dato Ahmad Bashah Hanifa, Kerajaan negeri berkata, jumlah itu mampu menampung keperluan pengguna di negeri kedah. Sebuah syarikat dikatakan telah mengemukakan permohonan kepada Kerajaan Negeri sebelum ini untuk menternak babi secara berskala besar sebagai usaha memenuhi tuntutan kepada permintaan daging babi seluruh rakyat Kedah dan Pulau Pinang yang kian meningkat.
Menurut sumber, usaha membuka ladang babi berskala besar sebelum ini dicadangkan di kawasan lain tetapi dibantah oleh penduduk di kawaan berkenaan yang rata-rata adalah orang melayu.
Berikutan perkembangan itu, Kerajaan Negeri memindah cadangan berkenaan ke kawasan Bukit Selambau. Pada masa ini DUN Bukit Selambau diwakili oleh wakil rakyat PKR, Arumugam.

No comments: