Wednesday, July 16, 2008

AGIHAN PINGAT - BUKTI PKR HANYA MELUKUT DITEPI GANTANG

ANTARA PROGRAM SABUTAN JUBLI EMAS YANG DISAMBUT SEMALAM, PERARAKAN ISTIADAT DI ALOR STAR.

Cerita pasak PKR melukut ditepi gantang Kerajaan Pas Kedah bukan cerita baru. Sejak awal penubuhan Kerajaan yang dikatakan 'PAKATAN RAKYAT' ramai meramalkan, PKR hanya akan menjadi anak tiri kepada ibu yang jahat lagi kejam.
Ramalan itu akhirnya menjadi kenyataan apabila, penagihan darjah kebesaran sempena sambutan Jubli Emas semalam yang menyaksikan Ustaz Azizian bergelar Dato Seri, tiada seorangpun wakil rakyat mahupun orang kuat PKR disenaraikan untuk menerima darjah kebesaran bergelar Dato mahunpun Dato Seri.
Perkembangan ini bukti kukuh Pas terutama Ustaz Azizan diibaratkan bagai kacang lupakan kulit. Ia kerana sebelum penubuhan Kerajaan Pakat Rakyat, pelbagai janji ditabur bagi menyedapkan hari pemimpin PKR. Ia diibaratkan ketika mengorat gadis manis dengan niat untuk memikat hati dan perasaannya. Namun apabila sudah dapat ia tidak berharga lagi.
Sumber terdekat PKR memaklumkan, sebahagian besar pemimpin parti peringkat negeri sememangnya sedar segala pengorbanan mereka tidak lagi dihargai.
Ia sekaligus menyerlahkan sikap pemimpin Pas khususnya Ustaz Azizan yang pentingkan diri sendiri serta tamak.
Kata sumber itu, sikap pilih kasih yang diamalkan oleh Ustaz Azizan bukan perkara baru dalam sejarah hubungan Pas + PKR.
"Sebelum inipun kami sentiasa dianaktiri samada dalam urusan diperingkat mesyuarat exco, membuat keputusan berhubung sesuatu projek dan sebagainya." jelas salah seorang pemimpin kanan parti itu.
Kata beliau, hubungan Pas dan PKR atas nama pakatan rakyat sebenarnya tidak pernah wujud, malah seorang pemimpin kanan Pas pernah berkata, PKR hanya sekadar menumpang Pas dalam membentuk Kerajaan.
Justeru, segala keputusan samada dalam bidang tugas yang diberikan oleh ADUN PKR yang dilantik sebagai exco sebenarnya boleh dioverlap oleh pemimpin kanan pemimpin Pas jika ia tidak menguntungkan kroni dari Pas.
"Kini kami sedar siapa kawan sebenarnya..sikap Ustaz Azizan yang langsung tidak mengemukakan nama pemimpin PKR untuk menerima anugerahj sempena jubli emas bukti kukuh beliau bukan kawan yang jujur dan baik" kata sumber berkenaan.
Dalam pada itu, ADUN anak Bukit yang tidak disenaraikan dalam senarai penerima anugerah sempena jubli emas dilaporkan oleh orang-orang kananya begitu kecewa dan sedih.
Apatah lagi, beliau diberi tanggungjawab berat dalam memastikan pentadbiran Kerajaan Kedah berjalan lancar.
YB Ameruddin telah dua penggal dipilih sebagai ADUN anak bukit dan adalah mustahil beliau tidak mempunyai sebarang jasa membangunkan negeri jelapang padi.
kekecewaan beliau ditambah lagi dengan anugerah Dato kepada beberapa pemimpin Pas yang masih junior tetapi begitu rapat dengan Ustaz Azizan.
"kami tidak menolak kemungkinan wujud pilih kasih kerana ada di kalangan pemimpin Pas yang tak buat apapun tapi dapat pingat kebesaran" katanya sumber yang raat dengan YB Ameruddin.

No comments: