Tuesday, July 22, 2008

DIMANA KESUDAHAN HUBUNGAN PAS DAN PKR


BERBISIK ..MUNGKIN ADA SESUATU RAHSIA HINGGA MENDORONG DATUK SERI ANWAR BERBISIK KEPADA HAJI HADI MANAKALA SEBELAH KANAN MENTERI BESAR KEDAH USTAZ AZIZAN YANG MENGUGUT KERAJAAN PUSAT UNTUK MENEBANG BALAK BAGI MENDAPATKAN PERUNTUKKAN RM100 JUTA BUKTI PEMIMPIN PAS LEBIH MENGUTAMAKAN KEPENTINGAN DIRI DARI MASA DEPAN RAKYAT.

Politik negara ini penuh warna warni. bermula dari pembentukan perikatan kemudianya menyaksikan Pas hadir seketika dalam Barisan Nasional dan lepas tu keluar ikut tingkat dan hinggalah saat ini, dimana pemimpin Umno dan Pas bersetuju untuk kembali duduk semeja.
Semua ini bukan berlaku saja-saja. Tetapi ada sebab dan musababnya.
Kalau diteliti peristiwa yang lalu, perbezaan pandangan antara pemimpin Umno dan Pas sebenarnya tidak banyak beza. Cuma pertikaiananya lebih menjurus kepada "kuasa", tak lebih dari itu.
Hakikatnya, kedua-dua adalah berbnagsa melayu dan agama islam. Kedua-dua parti juga memperjuangan dan mempertahankan islam sebagai agama rasmi. Jadi soal perpecahan tidak wujud dalamdasar perjuangan kedua-dua parti yang majnoritinya di monopoli orang melayu.
Perkembangan terbaru itu nampaknya amat meresahkan DAP. Orang kuat Dap Karpal Singh dikatakan kurang senang apabila Presiden Pas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Kenapa tiba-tiba Karpal macam orang demam panas bila dengar Umno dan Pas duduk semeja. Mungkin DAP bimbang apabila Umno dan Pas kembali bertaut, DAP dilihat tidak lagi releven. Realitinya memang ada, tetapi kalau direnung sedalam-dalamnya, DAP wajar risau, Karpal wajar risau, Lim guan Eng perlu risau lebih-lebih lagi pemimpin PKR.
Semua ini akan memebri kesan secara langsung bukan saja kepada lanskap politik negara. Apa tidaknya sekiranya di takdirkan dua parti ini kembali merujuk semula, maka akan muncul sebuah parti yang kuat yang memperjuangkan nasib bangsa melayu. Sudah pasti ketika itu Stategi Dap mahupun PKR akan terkubur. Harapan pemimpin mereka akan turut musnah.
Menurut pemerhati politik, tidak mustahil Umno dan Pas akan kembali untuk bekerjasama dalam arena politik di negara ini.
Cuma yang dibimbangi ialah pemimpin kedua-dua parti, DAP dan PKR pasti melopong sekiranya Umno dan Pas bergerak atas satu landasan. Tetapi kalau dilihat dari sudut bangsa melayu, adalah wajar eorang dua pemimpin dikorbankan demi memperjuangkan nasib bangsa melayu. Kerana sejak akhir-akhir ini melayu seolah-olah dilihat sebagai satu bangsa yang menumpang di tanah air mereka sendiri. Semua ini berlaku kerana Umno yang selama ini menjadi tunjang kepada Kerajaan tidak lagi sekuat dulu.
Dan kalau ditinjau dari kerjasama Pas dan PKR yang bekerjasama atas nama pakatan Rakyat, ia bukanya satu pakatan yang jitu yang semata-mata memperjuangkan bangsa melayu. Tetapi lebih menjurus kepada sikap rakus Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri.
Buktinya amat di jelas, apabila Kedah yang turut mendirikan kerajaan atas nama pakatan rakyat, tidak dapat melaksanakan tugas membela nasib rakyat dengan berkesan. Malah Pas yang mendominasi kerajaan negeri tidak melihat kehadiran pemimpin PKR sebagai pelengkap kepada sebuah Kerajaan yang mantap. Sebaliknya, pemimpin PKR begitu jelas dilayan sebagai "anak tiri" dalam membuat keputusan penting . Malah sebagai beberapa pemimpin kanan Pas Kedah, Kehadiran pemimpin PKR dianggap "Kacau daun" terutama dalam mengejar projek tertentu untuk kroni masing-masing. Bukan satu rahsia lagi apabila pemimpin kanan Pas negeri yang sepatutnya menjadi teladan kepada ahli Pas dalam melayan rakan sekerajaanya, bertindak memarahi pemimpin PKR apabial ditanya bila satu perjanjian akan ditandatangani sebagai sebuah kerajaan pakatan rakyat di Kedah.
Ia kerana pemimpin Pas sebenarnya takut pada bayang-bayang sendiri, mereka sebenarnya angkuh dan lupa diri kerana tanpa kehadiran pemimpin PKR tidak mungkin sebuah kerajaan dapat diwujudkan.
Jadi sudah tiba masanya, pemimpin PKR melakukan sesuatu bukan untuk parti tetapi untuk bangsa bernama melayu di Kedah. Kemelut poltiik yang dibelenggu sikap angkuh dan sombong perlu dilontar sejauh mungkin. Mereka perlu bangun berdiri di dunia yang realiti. Tiada ada bangsa yang berjaya, sekiranya kerjasama yang dijalinkan penuh dengan tipu muslihat yang mempunyai kepentingan tersirat.

1 comment:

Anonymous said...

ceritayan jangan nak buat cerita merapu.reka cerita guna gambar zaman to nadok...