Monday, July 14, 2008

BANDAR ALOR STAR MURAM DAN LESU SAMBUT JUBLI EMAS


TIADA APA YANG BOLEH DIBANGGAKAN, MALAH BANGUNAN PEKAN RABU YANG SELAMA INI MENJADI IDENTITI BANDAR ALOR STAR TURUT LESU. INILAH YANG DIKATAKAN SAMBUTAN JUBLI EMAS KELAS PERTAMA TAPI MINDA MBAS KELAS KETIGA DALAM MEMBUAT SAMBUTAN JUBLI EMAS.

Esok bakal tercatat satu lagi detik bersejarah dalam lipatan Salasilah Kesultanan Diraja Kedah apabila bermulanya sambutan pemerintahan 50 tahun Sultan Kedah. Buat julung kalinya, rakyat Kedah akan menyaksikan sambutan yang pastinya membangkitkan nostalgia pemerintahan beraja Di Kedah sejak dulu hingga kini..
Pelbagai acara di susun atur bagi memeriahkan sambutan yang turut diiringi dengan cuti umum seluruh Kedah.
Di sebalik kesungguhan usaha menjadikan sambutan jubli emas sebagai satu titik sejarah Kedah dan Negara umumnya, tidak ramai yang sedar Bandaraya Alor Star sebagai tuan rumah lesu n suram. Tiada sinaran lampu neon mahupun laser yang menerangi bandar Alor Star hingga kini.
Malam-malam yang dilalui kelihatan muram dan lesu. Harapan untuk melihat cahaya kegemerlapan menerangi seluruh pelusuk bandar tertua di Malaysia, tidak kesampaian.
Kini timbul pelbagai persoalan mengenai kesungguhan Bnadara Alor star, khususnya Dato Bandarnya dalam menjayakan sambutan jubli emas.
Jika dilihat dari suasana muram dan lesu, jelas membuktikan tiada komitmen Dato Bandar bagi menjayakan sambutan yang penuh bersejarah itu.
Sekiranya sambutan itu diadakan di negara atau negeri lain, suasana pasti berbeza. Malah sudah pasti pihak berkuasa tempatan yang menghiasi bandar berkenaan dengan sinaran lampu neon penuh warna-warni sekaligus membangkitkan keindahan dan keharmonian sejajar dengan kegembiraan menyambut jubli emas.
Menurut sumber dalam MBAS, Bandaraya tidak harus dijadikan kambing hitam sepenuhnya dalam kegagalan memasang lampu warna-warni sempena sambutan jubli emas.
Ia kerana Kerajaan Negeri telah memutuskan peruntukkan yang diperolehi daripada kemenerian kewangan berjumlah RM1.5 juta diberikan secara runding terus kepada sebuah syarikat.
Bagaimanapun hingga saat ini, tidak ada sebarang lampu mahupun kerja-kerja pemasangan lampu di sekitar bandarAlor Star. Persoalannya, kenapa perginya peruntukkan berkenaan...?
Pihak berwajid seharusnya membuat siasatan apakah ada kemungkinan wujud gejala rasuah di kalangan atasan menyabakan kerja-kerja memasang lamu hingga kini tidak dilaksanakan.
Di mana maruah Kerajaan Negeri kerana melihat perkara ini seolah-olah tidak penting ...?
Apakah Kerajaan Negeri tidak merasa malu apabila tetamu negara yang dijemput untuk sama-sama menyaksikan sambutan bersejarah itu, melihat Bandaraya Alor Star seolah-olah Pekan Kodiang, muram, lesu dan tidak bermaya.
Semua persoalan ini wajar di jawab oleh Ustaz Azizan yang memimpin saf pentadbiran negeri jelapang Padi.

No comments: