Monday, December 15, 2008

PAKATAN RAKYAT VS ISTANA - ISU OTHMAN AZIZ


ikhlas kah Pas...itulah persoalan yang bermain di benak sebahagian besar peminat Hijau Kuning dalam isu perlantikkan Dato Othman Aziz sebagai pengurus pasukan bolasepak Kedah.
Ia kerana hingga ke saat ini, Presiden KFA yang juga menteri Besar Kedah masih belum membuat sebarang pengumuman berhubung kedudukan Dato Othman sebagai pengurus pasukan hijau kuning musim depan. Apa yang menghairankan bola sepak musim depan bakal bermula beberapa hari saja lagi. namun kedudukan Dato Othman sebagai pengurus bolasepak kedah terus menjadi tandatanya.
Sebelum ini menurut sumberm Istana terpaksa campurtangan berikutan ada di kalangan pemimpin kerajaan Pakatan Rakyat mahu menyingkirkan Dato Othman daripada jawatan berkenaan.terus memegang jawatan itu.
Sumber KFA memaklumkan, hingga kini kedudukan Dato Othman masih belum diputuskan oleh Presiden.
"Tiada sebarang pengumuman akan dibuat oleh Presiden KFA berhubung kedudukan Othman" katanya ringkas.
Perkembangan itu dilihat oleh pemerhati dan penyokong hijau kuning Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat menentang keputusan Istana.
"Walaupun nampak tenang, hakikatnya hubungan Kerajaan Negeri dan Istana sebenarnya tidak mesra berikutan pendekatan yang diambil oleh Kerajaan Negeri seolah-olah menentang apa yang diputuskan oleh Sultan" kata salah seorang penyokong fanatik Hijau kuning.
Sekiranya keadaan itu berterusan katanya, mutu bolasepak negeri pasti akan merundum sekaligus menyukarkan usaha untuk mengekalkan kedudukan sebagai pasukan elit dengan menguasai tiga piala seperti tahun-tahun sebelum ini.
Tahun lalu, kedah merangkul tiga piala utama sekaligus mencatat sejarah sebagai pasukan elit apabila berjaya mengekalkan tiga piala untuk dua musim berturut-turut.
Dato othman adalah tenaga penting di sebalik kejayaan berganda itu, malah istana dilaporkan tidak senang dengan usaha pihak tertentu yang cuba menyingkir Othman berikutsn perbezaan fahaman politik.
"Tolong la jangan camour aduk politik dengan sukan, Kedah berada di landasan yang betul dalam bola sepak jadi sebagaiu penyokong hijau kuning kami merayu supaya semua pihak yang terlibat tak kira siapa jangan jadikan ideologi fahaman politik jumud ini diserapkan dalam bola sepak, semua akan hancue lebur" tegas seorang daripada ahli kelab hijau kuning.

No comments: