Monday, December 22, 2008

KEADILAN KEDAH SEMAKIN LEMAH, RAMAI KETUA BAHAGIAN LETAK JAWATAN KERANA DIANAKTIRI OLEH PAS


Sekurang-kurangya dua ketua bahagian PKR di Kedah di Pecat manakala beberapa lagi diarah meletak jawatan kerana didapati menentang dasar yang diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri pimpinan Pas.
Pmecatan mereka dikatakan atas desakan pemimpin Pas negeri yang tidak senang dengan tindakan mereka yang dilihat cuba menentang dasar yang dibuat oleh Ustaz Azizan meskipun dasar berkenaan jelas menekan rakyat.
Sumber dalaman PKR berkata antara yang dipecat ialah Ketua PKR bahagian Sik yang dikenali sebagai Saudara Wahab, Ketua bahagian Baling yang dikenali sebagai Saudara Halim.
Kedua-dua mereka adalah yang paling lantang menentang dasar Ustaz Azizan selama sembilan bulan memerintah Kedah.
Mereka dpecat secara senyap-senyap dari PKR atas pelbagai alasan yang tidak manasabah.
Mnaka ketua bahagiabn Merbok Haji Mohktar pula mengambil keputusan melepaskan jawatan kerana mendapati apa yang dilakukan oleh Kerajaan Pas kini jauh menyimpang daripada apa yang dijanjikan sebelum PRU-ke12 yang lalu.
"saya percaya samada mereka dipecat atau mengambil keputusan meletak jawatan, kekuatan bahagian terbabit kini tergugat kerana sebahagian besar pengikut ketua-ketua bahagian berkenaan turut meletak jawatan dalam bahagian" kata sumber itu.
Dalam pada itu, jurucakap ketua bahagian Baling yang mahu dikenali sebagai Haji Ismail berkata, tindak tanduk pemimpin Pas yang menganaktirtikan Keadilan dalam Pakatan Rakyat mendorong sebahagian besar ketua bahagian PKR meletak jawatan.
"depa lebih pentingkan diri sendiri, cakap tak serupa bikin" katanya.
Beberapa lagi Ketua bahgaian di kedah dijangka mengikut langkah rakan mereka meletak jawatan atas alasan yang sama sedikit masa lagi.
Perkara itu telah diangkitkan dalam pertemuan dengan Ketu umum Keadilan, Datuk Seri Anawar Ibrahim yang turut dihadiri oleh Ketua Keadilan Kedah Ir Zamri Yusof baru-baru ini.
"Kami percaya akhirnya Pas akan bersendirian kerana perbuatan mereka. Ramai pemimpin Keadilan akan keluar dan meninggalkan Pakatan Rakyat, kami ada maruah dan bukan anjing di tepi jalan" tegas Haji ismail lagi.

No comments: