Tuesday, December 30, 2008

HUBUNGAN KERAJAAN PAS DAN ANGGOTA KSC - RETAK MENANTI BELAH.


BARISAN EXCO PAS KEDAH YANG DIDAKWA MENYERANG KCS HINGGA MENYEBABKAN HUBUNGAN MENJADI DINGIN.
Hubungan KCS dan kerajaan Kedah pimpinan Pas semakin dingin.Itulah kesimpulan yang dapat dirumuskan ketika ini di Kedah. Perkembangan itu bukan rahsia lagi di kalangan rakyat seluruh Kedah.
Buktinya, serangan demi serangan diarahkan kepada KCS sebaik saja Pas mengambilalih negeri kedah.
Bezanya, pada mula-mula dulu serangan dilakukan secara tidak langsung atau ibarat "api dalam sekam", kini serangan semakin hebat dan ia dilakukan secara terus terang. Yang sering mejadi medan serangan ialah dalam mesyuarat-mesyuarat serta majlis-majlis rasmi kerajaan negeri.
pelbagai tuduhan dilemparkan dengan sasaran utama ialah KCS. Malah tuduhan seperti "KCS pengkianat" "KCS tidak mendokong dasar perjuangan Kerajaan Pas", "KCS masih berwalakkan mantan Mneteri Besar", "KSC sabotaj perancangan kerajaan negeri dan berbagai lagi" semakin jelas kedengaran dalam mesyuarat-mesyuarat yang dipengerusikan oleh ahli exco negeri.
Terbaru, kerajaan Pas Kedah dilaporkan membuat "POST MORTEM" mengenai perkhidmatan anggota KCS.
Tiga ahli Exco diberi tanggungjawab membuat "post mortem" berkenaan ialah YB Taulan Rasul, YB fakhrulrazi dan YB Dr Ismail.
Post mortem itu dikatakan memberi fokus kepada penglibatan anggota KCS dalam menganjurkan pertandingan golf piala bekas menteri Besar, Dato Seri Mahdzir Khalid dan majlis mesra bersama Mahdzir Khalid yang diadakan baru-baru ini.
Antara yang menjadi perhatian tiga exco terbabit ialah sejauh mana benar pembabitan lebih 40 anggota KCS dalam penganjurkan dan menyertai pertandingan golf Piala bekas menteri besar kedah itu yang didakwa diadakan di Kelab Golf Darulaman.
Manakala isu kedua, mengapa 85 anggota KCS terbabit dalam penganjuran serta hadir pada malam mesra sempena sambutan hari lahir Mahdzir Khalid yang diadakan di sebuah kelab ekslusif sekitar Jitra, beberapa hari selepas pertandingan golf diadakan.
Bersandarkan kepada maklumat itu, tiga Exco kanan terbabit dikatakan telah diarah membuat siastan mengenai perkara itu, sekaligus wujud cadangan agar peranan dan prkhidmatn KCS di nilai semula...
Persoalanya kini, sejauh mana Kerajaan Pas mampu melakukan sesuatu dalam erti kata lain mengubah kiblat anggota KCS agar menokong dasar perjuangan mereka yang dilihat oleh KCS sbagai lebih bersifat "RETORIK" pada waktu ini.
Apa yang pasti, KCS diwujudkan untuk membantu Kerajaan negeri merencana pembangunan demi rakyat Kedah.Malangnya tindakan beberapa ahli exco yang menuduh anggota KCS dengan pelbagai dakwaan mencetuskan polemik tidakihat alam hubungan dua hala, kerajaan ngeri pimpinan pas dan KCS.
Jika benar, anggota kerajaan negeri bertindak memburuk-burukkan anggota KCS yang dianggap nadi kepada kejayaan Kerajaan Kedah apakah itu dianggap pendekatan islamik.
Malangnya ada di kalangan anggota exco yang mengeluarkan kata-kata bukan saja tidak manis di dengar tetapi lebih mirip kepada memperlekehkan jasa anggota KCS.
kata-kata seperti "apa yang hairan sangat dengan KCS" "KCS bukan tau apa" dan "Tindakan segera perlu terhadap anggota KCS kerana ia boleh menghalang kemajuan islam di Kedah" sebenarnya menjadi titik tolak kepada hubungan yang sedia dingin.
Lebih malang lagi, ada di kalangan ahli Exco mengemukakan senarai KCS kepada Menteri Besar supaya dikenakan tindakan segera.
Hakikatnya, yang akan jadi mangsa kepada pergolakan ini ialah tidak lain tidak bukan "RAKYAT".
Apakah tidk ada pendekatan lain yang lebih berkesan dalam menangani isu itu hingga jambatan antara KCS dan Kerajaan negeri mahu dirobohkan.
Apkah ahli exco yang diketegorikan sebagai "pelampau" sedar tindak tanduk mereka bakal menguris hati dan perasaan Istana yang selama ini menyokong KCS demi untuk "RAKYAT KEDAH"

No comments: